האם אהבת האחר תלויה באהבה עצמית?

    ד"ר רונית לזר No Comments on האם אהבת האחר תלויה באהבה עצמית?
    19:00
    15.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on גלנט: "לא אסכים לשלטון צבאי בעזה"; נתניהו: "מנותק מהמציאות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כשנשאל פעם אבי הפסיכואנליזה מיהו האדם הבריא בנפשו השיב כי זה המסוגל "לאהוב ולעבוד". צמד פשוט של מילים אלו פותח צוהר רחב לעולם בריאות הנפש.
    מה הפירוש היכולת לאהוב?
    מהפסוק "ואהבת לרעך כמוך" עולה הקשר בין אהבת האדם את עצמו לאהבתו את הזולת , וכדברי רבי עקיבא "זהו כלל גדול בתורה" כי משם מגיעים לאהבת הבורא.
    אדם שאוהב את הזולת הוא אדם שבראש ובראשונה מסוגל לאהוב את עצמו.
    אהבה עצמית ראשונית זו היא אהבה שמתפתחת בינקות ובילדות. אהבת ההורה את ילדו מעניקה לו את התחושה הבסיסית של אהבה עצמית.
    אדם שאינו מסוגל לאהוב את עצמו הוא אדם שמדולל רגשית, מחסני האהבה שלו מרוקנים וממילא יקשה עליו להעניק אהבה לשני. מקבילו , הוא אדם ששקוע באהבה עצמית ואהבתו מוגבלת רק לעצמי בעוד שהזולת נתפס רק כמקור לסיפוק אהבת העצמי. שניהם אינם בריאים בנפשם, הראשון עשוי להגיע לדיכאון והשני לנרקסיזם.
    אהבת השני דורשת "אני" חזק דיו המסוגל לוותר על עצמו למען הזולת. ויתור העצמי אינו הכחדה של קיום העצמי אלא מעין השהיית העצמי למען הזולת או אף השאלת העצמי לשני.

    אדם שחסר אהבה עצמית אינו מסוגל להתמזג עם השני כי הוא חרד על המעט שיש בו, שיעלם בהתמזגות עם השני וירושש מכל. לכן לאנשים אלו יקשה להיכנס למערכת זוגית בוגרת. במקביל, אלו השקועים באהבת עצמם יחפשו את כל הדרכים לשמר את ההתמזגות ולא לאפשר לשני את יחודיותו, עצמאותו ואת הנפרדות בין השניים נדרשת לקיום כל אחד ולקיומה של הדואליות ביניהם.
    אדם המסוגל לאהוב הוא אדם המסוגל להיות עם עצמו לבד, ליהנות מחברת עצמו מבלי הצורך הדחוף להיות בקשר עם מישהו כל רגע ורגע , כמו כן מסוגל הוא לאפשר את הלבדיות של השני, להכיר שהשני ניפרד ושונה, להשלים עם זה שהשני אינו רוצה ואינו צריך את נוכחותו כל רגע ורגע . בד בבד אדם זה מסוגל ואך נהנה במפגשים בין השניים להעניק לשני, לוותר לשני ולהתמזג עם השני. כמו כן, אדם אוהב הוא אדם המסוגל להכיר בנזקקותו לשני, ליהנות מנתינתו של השני, ליהנות לקבל מהשני, לא רק את הדברים שהוא אוהב ורוצה לקבל אלא אף מסוגל ליהנות מהדברים הטובים שהשני רוצה לתת מעצמו.
    התנועה הנפשית שלנו היא תמיד בין אהבה עצמית לאהבת השני .הבריאות הנפשית היא היכולת לנוע בגמישות נפשית בין השתיים וליצור אהבה עשירה המבוססת על השתיים, התורמת לרווחה פסיכולוגית של היחיד, הזוג , המשפחה והחברה.
    על היכולת לעבוד , נעסוק בפעם אחרת…

    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים. מטפלת במבוגרים, נוער וילדים- טיפול אישי , זוגי והדרכת הורים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה ומנהלת את הפורום "פורטל הנפש".
    לשאלות ותגובות ניתן לפנות לכתובת [email protected] או לנייד 052-6346334



    0 תגובות